Thursday, January 20, 2011

Hukum sembahyang berjemaah

Thursday, January 20, 2011
Seketika aku tersentak meng-question my understanding on 'Hukum Solat Berjemaah'.Some say wajib and some say fardhu kifayah je...

Maka aku dulu blaja kat skool arab aku dulu kat Kole katanye wajib kamu ke Masjid sekiranya kamu terdengar azan kecuali disebabkan keuzuran.

Lepas tu tergerak aku nak baca satu ni.


Dalam mazhab Syafie hukum sembahyang berjemaah adalahFardu Kifayah, wajib ke atas semua lelaki yang mampu, namun apabila ada sekumpulan yang melakukankannya, gugurlah kewajipan itu. Ini bersandarkan hadis:
Tidak ada tiga orang (lelaki) dalam sesebuah kampung atau sesebuah desa yang tidak mengerjakan sembahyang berjemaah, melainkan mereka (mudah) dikuasai oleh syaitan (dengan menjadikan mereka mencuaikan perintah syara’); oleh itu hendaklah engkau sentiasa menyatukan diri dengan jemaah (kerana dengan itulah sahaja engkau akan selamat dari angkara syaitan) (Riwayat Imam Ahmad).

Ate selama ni , idok la teman tau gamaknye tak wajib pi sebab fadhu kifayah make teman pi tanya pak ustaz pian,die kate idok la waiib tp bnyak manfaatnye kalu pi jemaah.Hmm..takpe lepah ni teman nak pi aje solat jemaah sbb sonok rasenye same2 ngan sume

0 comments:

Post a Comment

 
◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger TemplatesThe Blog Full of Games;